Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji
i Nauki we współpracy z Centrum Gov Tech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Ich wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu przez nich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
Lekcje informatyki z drukarką 3D
W ramach programu nasza szkoła zakupiła drukarkę 3D ZORTRAX M200. Jest to wysokiej klasy sprzęt do tworzenia trójwymiarowych wydruków o nieskończonej ilości pomysłów
i technik.
8 lutego na lekcjach informatyki uczniowie klas III i IV mieli możliwość zapoznania się z procesem wydruku. Nauczyciel przedstawił uczniom w jaki sposób zaprojektować bryłę, by następnie przygotować ją do wydruku.
W trakcie zajęć uczniowie mieli możliwość obserwacji pracy drukarki, która tworzyła projekt trójwymiarowego napisu ZS Kocudza; mieli także okazję zobaczyć wcześniej wydrukowanego skrzata, by następnie rozpocząć swoją przygodę
z projektowaniem własnych pomysłów.
Uczniom zajęcia bardzo przypadły do gustu i mamy nadzieję, że dzięki drukarce 3D zajęcia będą mogły być prowadzone w sposób ciekawy oraz sprzyjający odkrywaniu talentów i rozwijaniu zainteresowań naszych dzieci.
Bożena Dubiel-Czochra
Geografia w kl. VII i VIII w "trójwymiarze"
W tym roku szkolnym uczniowie naszej szkoły przekonują, że nauka nie musi ograniczać się tylko do pracy z podręcznikami i zeszytami.
Dzięki sprzętom, zakupionym w ramach projektu Laboratoria Przyszłości, uczniowie dowodzą, że nauka może być inspirującą przygodą.
Uczniowie z klas VII i VIII na lekcjach geografii korzystali z okularów Class VR, które zakupione zostały przez szkołę w ramach projektu. Za pomocą wirtualnej rzeczywistości i w "trójwymiarze" z wielką ciekawością i zaangażowaniem poznawali miasta Azji.
Takie lekcje to istny "strzał w dziesiątkę", ponieważ podczas nich panuje naprawdę wspaniała atmosfera, a uczniowie z wielkami uśmiechami łączą przyjemne z pożytecznym.
Anna Dyjach
Lekcja języka rosyjskiego w okularach 3D
Uczniowie klasy V mieli okazję wykorzystania wirtualnych okularów podczas lekcji języka rosyjskiego. Dzięki takiej technice można znaleźć się w wybranym kraju i zapoznać z jego architekturą i zabytkami, a co najważniejsze, swobodnie przeprowadzać dialogi w różnych miejscach i obiektach. Taka forma zajęć sprzyja większemu zaangażowaniu się uczniów na lekcji i sprawia, że nie mogą doczekać się kolejnej.
Magdalena Zaręba
Lekcja fizyki z wykorzystaniem stacji lutowniczej 898DH
Uczniowie klasy siódmej podczas utrwalania wiadomości z tematyki zmiany stanów skupienia ciał mogli się przekonać, że topnienie substancji zachodzi w ściśle określonej temperaturze.
Na lekcji fizyki innowacyjnie wykorzystano stację lutowniczą 898DH, którą szkoła zakupiła w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Jest to urządzenie typu 2w1; standardowa stacja lutownicza kolbowa do lutowania elementów grotem oraz dodatkowa stacja typu HOT-AIR na gorące powietrze do montażu
i demontażu elementów SMD.
Uczniowie mając do dyspozycji płytę z elementami SMD, mogli praktycznie wykorzystać powyższe urządzenie - ustalali temperaturę pracy stacji, mając na względzie temperaturę topnienia cyny. Uczniowie mieli dużo frajdy podczas zajęć. Poznali podstawową charakterystykę stacji i przekonali się, że można ją wykorzystać nawet przy amatorskich pracach. Dzięki uniwersalnej konstrukcji nadaje się ona idealnie, zarówno dla początkujących elektroników hobbystów, jak również dla profesjonalnych serwisów zajmujących się naprawą urządzeń elektronicznych.
Stanisław Rawski
Zamkowe opowieści. Spacer po królewskich komnatach w okularach 3D.
Lekcja informatyki w klasie czwartej.
Na lekcji informatyki, uczniowie klasy czwartej mieli zadanie napisać opowieść, o niezwykłym zamku.
W poprzednich latach, realizując ten temat, dzieci oglądały zabytkowe budowle na ilustracjach. Dzięki nowoczesnym okularom Class VR, czwartaki wybrały się w wirtualną podróż, zwiedzając historyczne zamki, spacerując po królewskich komnatach. Podczas takiej lekcji wymyślenie historii o niezwykłych wydarzeniach, które mogły mieć miejsce w wybranym zamku nie było już dla nikogo problemem. To dopiero początek poznawania odległego świata za pomocą nowoczesnej technologii. W najbliższych planach mamy wirtualną podróż po dżungli i lasach.
Grażyna Papierz
Piąta klasa w wewnątrz egipskiej świątyni. Lekcja plastyki w okularach 3D.
Następną klasą, która zapoznała się z wirtualną rzeczywistością była klasa piąta. Na lekcji plastyki, realizując temat: „Architektura – dziedzina sztuki”, uczniowie udali się w wirtualną podróż, zwiedzając świątynie, grobowce egipskich faraonów – piramidy w Gizie, Partenon w Atenach oraz Katedrę Notre Dame w Paryżu. Piątoklasiści przekonali się, że wirtualna rzeczywistość (VR) daje niesamowitą możliwość doświadczania wspaniałości architektury i sztuki świata, a nowoczesne technologie służą nie tylko rozrywce, ale także mogą pogłębiać wiedzę na temat najbardziej odległych zakątków świata jak również uczyć i trenować różne umiejętności.
Grażyna Papierz
Wirtualna rzeczywistość na lekcji techniki w klasie szóstej
Nieustannie szybki rozwój techniki, automatyki, elektroniki sprawia, że dzisiaj możemy przenieść się do świata, który jeszcze nie dawno można było zobaczyć tylko w filmach science fictin.
W ramach programu Laboratoria Przyszłości uczniowie klasy szóstej na lekcji techniki, założyli okulary Class VR i znaleźli się wewnątrz inteligentnego domu. Dzięki wirtualnej rzeczywistości, uczniowie obserwowali w trójwymiarze jak zastosowanie technologii cyfrowych zapewnia bezpieczeństwo i komfort na co dzień użytkownikom nowoczesnych domów i mieszkań. Zajęcia dostarczyły uczniom niezapomnianych wrażeń. Klas szósta przekonała się, że lekcje techniki mogą być niezwykle fascynujące.
Grażyna Papierz
Modele 3D zaprojektowane i wykonane przez uczniów klas 4-8 na lekcjach informatyki. Zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
Uczniowie klas 4-8 mieli okazję nie tylko poznać pracę drukarki 3D, którą nasza szkoła zakupiła dzięki Programowi „Laboratoria Przyszłości”, ale zastosować ją w praktyce. Na pierwszych lekcjach informatyki dzieci
i młodzież została zapoznana z budową drukarki, materiałami stosowanymi w druku 3D oraz biblioteką gotowych modeli 3D, które można pobrać ze stron internetowych. Kolejne zajęcia dotyczyły już poznania i pracy z programem do tworzenia własnych projektów i modeli.
Każdy uczeń miał możliwość zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce – w postaci wydruku 3D.
I tak powstały najpierw projekty, a później trójwymiarowe modele zawieszek do piórników z własnymi inicjałami, walentynkowe serduszka z wpisaną w środek wielką literą, pojemniki na kredę, oryginalne pudełka na przybory do sal lekcyjnych, figury geometryczne do rzutowania prostokątnego i wiele innych projektów już wydrukowanych lub czekających na wydruk.
Grażyna Papierz