Biblioteka szkolna proponuje lektury do czytania, oglądania i słuchania!
Lektury szkolne dla uczniów klas I-III :
1. Dziadek i niedźwiadek – Łukasz Wierzbicki – przeczytaj >>
2. Asiunia – Joanna Papuzińska - przeczytaj >>
3. Baśnie – Hans Christian Andersen (wybór) -przeczytaj >>
4. Dzieci z Bullerbyn – Astrid Lindgren - przeczytaj >>, posłuchaj>>
5. Doktor Dolittle i jego zwierzęta – Hugh Lofting - przeczytaj >>
6. Karolcia – Maria Krüger Kruger - przeczytaj >>
7. Wiersze dla dzieci – Julian Tuwim - przeczytaj >>
8. Oto jest Kasia – Mira Jaworczakowa - przeczytaj >>
9. O psie, który jeździł koleją – Roman Pisarski -przeczytaj >>
10. Zaczarowana zagroda – Czesław Centkiewicz -przeczytaj >>
11. Rany Julek. O tym jak Julian Tuwim został poetą – Agnieszka Frączek - przeczytaj fragment>>
12. Sposób na Elfa – Marcin Pałasz - przeczytaj fragment>>
13. O krakowskich psach i kleparskich kotach – Barbara Tylicka - przeczytaj fragment>>
14. Detektyw Pozytywka - G. Kasdepke- posłuchaj>>
Lektury szkolne dla klas IV- VIII
1. J. Brzechwa - Akademia Pana Kleksa - obejrzyj film
2. R.Goscinny: J. Sempé - Mikołajek -przeczytaj >>
3. R. Kosik - Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi - posłuchaj >>
4. C. S. Lewis - Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa – posłuchaj>>, przeczytaj>> - rozwiąż quiz>>
5. F. Molnár - Chłopcy z Placu Broni - obejrzyj film, - rozwiąż quiz>>
6. J.R. Reuel Tolkien - Hobbit, czyli tam i z powrotem - posłuchaj>>
7. H. Sienkiewicz - W pustyni i w puszczy – przeczytaj>>, rozwiąż quiz>>
8. A. Fredro - Zemsta- przeczytaj >> , obejrzyj teatr telewizji>>
9. A.Mickiewicz - Pan Tadeusz - przeczytaj >>
10. A. Mickiewicz - Dziady, część II - przeczytaj >>
11. J.Słowacki - Balladyna - przeczytaj >>
12. H.Sienkiewicz - Latarnik - przeczytaj >>
13. F. H. Burnett - Tajemniczy ogród - przeczytaj >> , rozwiąż quiz>>
14. H. Sienkiewicz -Janko Muzykant - przeczytaj >>
15. M. Twain - Przygody Tomka Sawyera - przeczytaj >>
16. B. Prus - Katarynka - przeczytaj>>
17. A. Lindgren - Bracia Lwie Serca- posłuchaj>>
BIBLIOTEKA
fajna sprawa - to nauka i zabawa
Biblioteka to miejsce, w którym można znaleźć ciszę, pobyć sam na sam z lekturą, zastanowić się nad nią. Biblioteka to miejsce, gdzie czeka na człowieka ogrom niezgłębionej wiedzy, gdzie można znaleźć odpowiedzi na nurtujące nas pytania - pytania, które stawia nam życie. Biblioteka to w końcu zaczarowany świat baśni i bajek, które poprzez swoją mądrość kształtują kolejne pokolenia. Nasza biblioteka stara się taką być- przyjazną czytelnikowi, z Szeroko Otwartymi Drzwiami.
GODZINY OTWARCIA BIBLIOTEKI:
Poniedziałek: 8.00 -15.00
Wtorek: 8.00 -14.00
Środa: 8.00 -14.00
Czwartek: 8.00 -14.00
Piątek: 8.00 -13.00
Zasady korzystania ze zbiorów bibliotecznych
Regulamin Internetowego Centrum Informacji Multimedialnej
Regulamin czytelni
1. Z czytelni mogą korzystać wszyscy uczniowie szkoły.
2. Teczki przed wejściem do czytelni należy zostawić w wyznaczonym miejscu.
3. Każdy uczeń odwiedzający czytelnię winien wpisać się do zeszytu odwiedzin.
W bibliotece zrobiło się świątecznie.
Święta za pasem, więc i w bibliotece pojawiły się akcenty świąteczne, a to za sprawą dekoracji. Została ubrana choinka, ustrojone okno, a na ławce obok choinki pojawiły się bałwanki i Mikołaje. Wszystko po to, aby za świątecznym nastrojem czytelnicy sięgali po literaturę związaną z Bożym Narodzeniem.
"Czytanie to podróż do tysiąca światów"
" Kotki" w bibliotece w Dniu Postaci z Bajek
Dn. 6 listopada dzieci z grupy „Kotki” odwiedziły bibliotekę szkolną - powód był ważny, gdyż tego dnia przypadało święto Postaci z Bajek. Dzieci po raz pierwszy znalazły się w tym miejscu, więc pani bibliotekarka opowiedziała im do czego służy biblioteka, jak się należy tu zachowywać, mówiła o książkach i o ich poszanowaniu, następnie wskazała dzieciom regały z książeczkami dla nich. Przedszkolaki chętnie przystąpiły do wyszukiwania dla siebie bajeczek, niektórzy poprosili o albumy ze zwierzętami.
Pani bibliotekarka przeczytała dzieciom bajkę o niedźwiedziu, który pomógł jeżykowi, chociaż przy tym pokuł się kolcami swojego kolegi. Przedszkolaki chętnie słuchały i wypowiadały się o prawdziwej przyjaźni. Następnie odbyła się zabawa w zgadywanki. Dzieci otrzymały karty z postaciami z bajek, pani bibliotekarka czytała zagadkę, przedszkolaki miały za zadanie przyporządkować kartę z postacią. Zabawa była bardzo udana, nikt nie miał większych problemów w znalezieniu odpowiedniej karty.
Na zakończenie wizyty dzieci wręczyły pani bibliotekarce dyplom i zrobione zostało pamiątkowe zdjęcie. Przedszkolaki zapewniły, że lubią słuchać bajek i że będą odwiedzać bibliotekę szkolną.
Pierwszaki przyjęci w poczet czytelników
Chociaż pierwszaki dopiero poznają litery, to większość z nich już doskonale radzi sobie z czytaniem.
23 kwietnia w Dniu Książki odwiedziły bibliotekę. Dowiedziały się, czym jest biblioteka, jak jest urządzona i jak należy tu się zachowywać, oraz jakie są zasady wypożyczania książek.
Dzieci, które po raz pierwszy mogły samodzielnie wyszukiwać sobie książki, oglądały te przeznaczone dla ich grupy wiekowej, a każdy mógł wybrać sobie najciekawszą, by wrócić z nią do swojej klasy. Lekcja biblioteczna była wspaniałym doświadczeniem dla dzieci, ponieważ od tej chwili chętnie odwiedzają bibliotekę, by poznawać nowe przygody bohaterów swoich ulubionych książek.
Konkurs na zakładkę do książki
"Zajączki" odwiedziły bibliotekę
13 lutego najmłodsze przedszkolaki z grupy "Zajączki" odwiedziły bibliotekę. Dzieci chciały pochwalić się swoimi strojami z balu przebierańców i pooglądać książeczki o różnych zawodach. Wśród przebrań były księżniczki, policjant, żołnierz. Książeczki o tych zawodach są w bibliotece i maluchy mogły je zobaczyć.
Dzieci chętnie oglądały książeczki, dziewczynki chciały dowiedzieć się jak najwięcej o księżniczkach
i innych dziewczynkach, chłopcy chętniej sięgali po albumy o zwierzętach, w tym o dinozaurach.
Wizyta dzieci przebiegła w miłej atmosferze, maluszki zabrały do swojej sali kilka interesujących je bajek, które panie zobowiązały się przeczytać.
"Moja ulubiona książka"
Konkurs dla uczniów klasy II -III
Konkurs biblioteczny "Moja ulubiona książka" przeznaczony był dla uczniów klas II-III, którzy potrafią już samodzielnie czytać.
Celem konkursu była promocja czytelnictwa wśród najmłodszych czytelników, rozbudzanie zainteresowań książką oraz pokazanie, że czytanie to wielka przygoda, że przyjaciół można spotkać także w książkach.
Do konkursu przystąpiło 19 uczniów. Prace wykonane zostały bardzo starannie, przy użyciu wielu technik plastycznych. Komisja nagrodziła wszystkich uczestników książką lub dyplomem.
Galeria zdjęć poniżej>>
Starsi czytają młodszym
Zaczynamy akcję : "Starsi czytają młodszym" we współdziałaniu z Samorządem Szkolnym.
Dziewczynki z SU, przebrane za postacie z bajek będą odwiedzały młodsze klasy i przedszkolaków, by im poczytać.
Dn. 6 listopada dziewczynki z SU, przebrane za postaci bajkowe odwiedziły przedszkole i przeczytały dzieciom,
przygotowane przez panią bibliotekarkę, znane baśni i bajki.
A wszystko to z okazji Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajek.
Galeria zdjęć poniżej>>
Pracowite pszczółki" w bibliotece
W dn. 17 listopada bibliotekę odwiedziły przedszkolaki z grup: "Pracowite pszczółki". Dzieci dowiedziały się jaką rolę pełni biblioteka, co można w niej znaleźć, jak należy dbać o książki. Obejrzały książeczki przeznaczone dla ich grupy wiekowej, a każde dziecko mogło wybrać sobie ciekawą książeczkę, by wrócić z nią do swojej sali.
A jak było w bibliotece :>> /galeria poniżej/
Klasa V lubi czytać
Biblioteka – miejsce często odwiedzane przez uczniów, którzy chętnie czytają. To czytelnicy, którzy z pasją chcą poznawać kolejnych bohaterów książek i ich ciekawe przygody. Właśnie taką grupę stanowią nasze dzieciaki z klasy V.
W dn. 9 listopada uczniowie tej klasy zaproszone zostały do biblioteki. Pani bibliotekarka opowiedziała im o książkach i zachęciła do oglądania. Dzieci chętnie sięgały po nowości dostosowane do ich kategorii wiekowej, jak również zainteresowały ich książki i albumy przyrodnicze o zwierzętach, roślinach, ptakach.
Zajęcia w bibliotece przebiegły w miłej atmosferze, a dzieci miały sposobność zapoznania się z książkami, których nie znały, a które po wizycie w bibliotece znalazły się w ich „kolejce do przeczytania”.
„Czytanie na dywanie” w klasie I i II
Uczniowie klasy drugiej, biorą udział w projekcie czytelniczym pod nazwą "Czytanie na dywanie". Projekt będzie realizowany przez cały rok szkolny.
W tym czasie uczniowie będą uczestniczyć w klasowych, cotygodniowych spotkaniach z książką. Celem projektu jest wprowadzenie dzieci w świat literatury, popularyzowanie idei głośnego czytania, kształtowanie nawyku słuchania i opowiadania, a co za tym idzie - wzbogacenie słownictwa uczniów, którzy dzięki wspólnemu czytaniu będą integrować się z rówieśnikami. Projekt jest integralną częścią Całorocznego Programu biblioteki szkolnej –„Czytanie moja pasja…” Na zakończenie projektu uczniowie wezmą udział w konkursie czytelniczym z nagrodami.
Zrób sobie przerwę na czytanie
W dn. 28 listopada wszyscy uczniowie naszej szkoły spotkali się na sali gimnastycznej. Każdy przyniósł z domu swoją książkę, by zacząć lub kontynuować jej czytanie. Na każdą klasę czekało już miejsce z ułożonych materacy, aby wszyscy mogli wygodnie usiąść.
Akcja „Nasze Wielkie Szkolne Czytanie” to już tradycja w naszej szkole. Uczniowie bardzo ją lubią i chętnie w niej uczestniczą. Jest to miły „przerywnik” pomiędzy lekcjami, który stanowi - jakże ważny -element edukacji czytelniczej. Pragniemy w ten sposób przybliżyć uczniom walory książki
i pokazać jak niesamowitą przyjemność można czerpać z czytania oraz nauczyć, że jest to ciekawa forma spędzania wolnego czasu.
Rodzice czytajcie dzieciom
Pragnę zachęcić Państwa do głośnego czytania dzieciom.
Wystarczy codziennie czytać mu głośno przez 20 minut!
Tak naprawdę nic w tym trudnego… 20 minut dziennie z książeczką ręku to najlepsza inwestycja w przyszłość Waszego dziecka.
Dzieci uwielbiają niestworzone historie, zabawne opisy, a nade wszystko wierszowane bajki. Zasłyszane opowieści szybko zapadają im w pamięć, rozbudzają zainteresowania i rozwijają wyobraźnię, kształtując przy okazji umiejętność postrzegania świata. Tym samym nie da się ukryć, że nawyk czytania powstaje właśnie w dzieciństwie.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży, czyli 7 powodów, by czytać…
1. Czytanie książek redukuje poziom stresu i ułatwia poznanie innych sposobów regulacji emocji niż te prezentowane w najbliższym otoczeniu. Książki ukazują w jaki sposób ich bohaterowie przeżywają emocje
i w jaki sposób sobie z nimi radzą. Są też skutecznym sposobem na wyciszenie przed snem.
2. Czytanie poszerza słownictwo, sprawia, że poznaje się znaczenie nowych słów. Zapoznanie się z nimi
w kontekście zdania, znacznie ułatwia ich zapamiętanie. Już w latach trzydziestych Napoleon Hill,
w książce „Myśl i bogać się”, zachęcał do poszerzania zasobu słownictwa, które przyczynia się do życiowego sukcesu zarówno na polu prywatnym jak i zawodowym. Nowe słowa wspierają procesy myślowe, co przekłada się bezpośrednio na rzeczywiste działania oraz wyrażanie myśli i uczuć.
3. Czytanie książek wzmacnia umiejętność myślenia analitycznego. Im więcej się czyta, tym więcej jest się
w stanie dostrzec. Słowo drukowane kształtuje i rozwija również inne zdolności, m.in. ułatwia sortowanie
i przetwarzanie informacji. Tym samym aktywizuje zdolności logiczne, przydatne przy podejmowaniu decyzji, uczeniu się czy rozwiązywaniu problemów. Czy kiedykolwiek udało się Wam przeczytać powieść
i samodzielnie przewidzieć jej zakończenie jeszcze w trakcie lektury?
4. Czytanie usprawnia pamięć i pobudza wyobraźnię. Czytelnik tworzy w wyobraźni filmy i obrazy, łączy nową wiedzę z już nabytą, wzmacnia „mięśnie pamięci”, rozwijając je tak samo, jak podnoszenie ciężarów rozwija mięśnie kulturysty. Z każdą nową informacją, mózg tworzy nowe synapsy, poprawia działanie już istniejących oraz spowalnia proces ich obumierania.
5. Czytanie pomaga:
• zwiększyć i utrwalić wiedzę,
• poszerzać horyzonty,
• zdobywać wiedzę na tematy nieporuszane w szkole,
• pogłębiać wiedzę na interesujące nas tematy.
6. Czytanie zwiększa zdolność do empatii. Fikcja literacka przedstawia wyimaginowany świat, wprowadza nas
w nowe relacje międzyludzkie i pokazuje różne, czasem nowe formy zachowań. Dzięki temu czytanie zwiększa zdolność do rozpoznawania i rozumienia emocji innych osób. Dzieje się tak, ponieważ błędy popełnione przez bohaterów literackich stanowią świetną lekcję życia. Można uczyć się na ich błędach i doświadczeniach. Nabywa się wiedzę na temat sposobów i możliwości zachowań w dotychczas nieznanych sytuacjach.
7. Czytanie to świetny sposób na spędzanie wspólnie czasu. Czytając, dajemy dziecku najcenniejszy dla niego dar – nasz czas, uwagę i miłość. Budujemy więź i zasoby emocjonalne, które będą jego potencjałem i tarczą przez resztę życia. Bezpieczna więź z rodzicem jest niezbędna do dobrego funkcjonowania; zaburzona – osłabia system immunologiczny, obniża zdolności uczenia się, prowadzi do problemów emocjonalnych.
W jaki sposób zachęcać do czytania? Najlepiej własnym przykładem.
Polecam zapoznanie się z artykułami dotyczącymi wpływu czytania na rozwój dziecka:
https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/czytanie-dzieciom-witamina-i-szczepionka
https://dziecisawazne.pl/wplyw-dzieci-doroslych-czytanie
http://www.calapolskaczytadzieciom.pl
http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C33529%2Ccodzienne-czytanie-dzieciom-przynosi-wymierne-korzysci.html
Uwaga , super gry edukacyjne dla wszystkich
Biblioteka szkolna proponuje gry edukacyjne z edukacji polonistycznej dla przedszkoli i uczniów klas I-VIII. Gry dla przedszkoli i klas I-III przedstawione są w bardzo atrakcyjnej formie, a zawierają m.in. : zabawy słowami, kolorami, cyframi, literami, utrwalają alfabet, kolory i kształty oraz tzw. treningi umysłu.
Dla klas starszych przedstawione są propozycje testów z lektur, gdzie można w bardzo atrakcyjny sposób sprawdzić swoją wiedzę po przeczytaniu książki. Wystarczy wejść na stonę, wybrać swój poziom i uczyć się poprzez świetną zabawę.
Polecam i zachęcam.
Kto jest dobrym czytelnikiem?
Nie jest ważne ile czytasz, ale… co czytasz?
Jak lektura wpływa na Ciebie?
Jakim stajesz się człowiekiem?
Czego się uczysz? Czego się dowiadujesz?
Nie ta osoba jest dobrym czytelnikiem,
która ma dużo wypożyczonych książek,
ale ta, która potrafi
korzystając z różnych książek
poszerzać swoje horyzonty,
rozwijać zainteresowania,
odnajdywać potrzebne informacje,
która – czytając…
staje się lepszym człowiekiem,
uczy się myśleć,
rozumieć drugą osobę
i siebie.
Drodzy Rodzice!
Nie zapominajcie o korzyściach, które płyną z czytania dzieciom książek!
ROK SZKOLNY 2024/2025
Człowiek,
który nie czyta książek
nie ma żadnej przewagi nad tym,
który nie potrafi czytać. /Mark Twain/
Sentencje o czytaniu
Kto nie czyta, ten właściwie nie potrzebuje już głowy, nie mówiąc oczywiście o wyobraźni i fantazji. /Billie Joe/
Czytanie dobrych książek jest niczym rozmowa z najwspanialszymi ludźmi minionych czasów.
/Kartezjusz/
Naród, który mało czyta, mało wie. Naród, który mało wie, podejmuje złe decyzje - w domu, na rynku, w sądzie, przy urnach wyborczych. / Jim Trelease/
Czytanie to jest odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów.
/ Jarosław Iwaszkiewicz/
Ludzie przestają myśleć, gdy przestają czytać. /Denis Diderot/
Czytajmy, bo czytanie jest życiem drugim. /Józef Ignacy Kraszewski/
Książka i możność czytania to jedno z największych cudów ludzkiej cywilizacji . /Maria Dąbrowska/
Czytanie to najlepszy sposób uczenia się. Czytanie najlepszą nauką.
/Aleksander Puszkin/
Czytanie jest podróżą po cudzych umysłach, podróżą nieraz ciekawszą i bardziej pouczającą od zwiedzania obcych krajów .
/ F. Chwalibóg/
Kto czyta żyje wielokrotnie, kto zaś z książkami jest na bakier na jeden żywot jest skazany .
/J. Czechowicz/
Myślę, więc czytam. Czytam, więc jestem.
Warto czytać, gdyż…