Przedszkolaki z grupy ,,Zajączki’’ przystąpiły do udziału w innowacji pedagogicznej - program Żywiec Zdrój „Mamo, Tato wolę wodę!”, którego celem jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie dzieci i ich rodzin , zwrócenie uwagi na zagadnienie ochrony środowiska oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych i postawy proekologicznej u dzieci. Podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych realizowane będą wybrane zajęcia i zabawy dotyczące wody, ekologii zgodne ze scenariuszami oraz kartami pracy przygotowanymi przez realizatora programu „Mamo, tato, wolę wodę!” któremu towarzyszyć będą bohaterowie: Zdrojek i jego przyjaciele myszka Fiki, wydra Wanda, wiewiórka Basia i inni. Dzieci z zaangażowaniem przystąpiły do wykonania pierwszego zadania pt. ,,Mój kubek’’, które polegało na udekorowaniu swojego kubeczka, aby w domu po wypiciu butelki wody mogły wrzucać do niego zakrętki. Przedszkolaki dowiedziały się jak ważna jest woda dla dobrego samopoczucia i prawidłowego funkcjonowania organizmu małego człowieka.
W naszej grupie dzieci mają stały dostęp do wody i mogą korzystać z niej zarówno po swobodnej zabawie jak i w każdej dowolnej chwili. Dzieci poznały znaczenie picia wody dla organizmu oraz utrwaliły nawyk częstego jej picia, aby uzupełniać poziom płynów w swoich organizmach.
Tekst Patrycja Pytlak
Galeria zdjęć poniżej>>
Realizacja kolejnego zadania ,,Gdzie się ukryła woda?” z innowacji
,,Mamo, tato wolę wodę”
Dnia17.10.2024 r. przedszkolaki z grupy ,,Zajączki” zastanawiały się co zawiera więcej wody: ziemniak, mleko, czy sok jabłkowy. Wspólnie układały piramidę, a następnie rozmieszczały różne produkty na piramidzie w zależności od ilości zawartej w nich wody. Dowiedziały się, że każdy produkt spożywczy zawiera w sobie wodę, ale także inne składniki - zarówno te dobre dla zdrowia, jak i te szkodliwe.
Wodę dostarczamy do organizmu w różnych artykułach spożywczych, ale najważniejszym źródłem nawodnienia powinna być po prostu naturalna woda bez żadnych dodatków.
Opracowała: Patrycja Pytlak
Trzy przygody w listopadzie
Dzieci z grupy ,,Zajączki” zrealizowały kolejne listopadowe zadania z innowacji pedagogicznej ,,Mamo, tato, wolę wodę!”. Dzieci w tym miesiącu wykonały następujące przygody:
Przygoda 1 ,,Skąd się biorą bąbelki?”- przed przystąpieniem do zabawy przedszkolaki poznały w jaki sposób wydobywana jest woda i jaką przebywa drogę, zanim zostanie zabutelkowana. Zobaczyły i usłyszały, co robi tabletka musująca, a także jak samodzielnie można wyprodukować bąbelki (z wykorzystaniem sody i octu). Dzieci z pomocą Zdrojka i przyjaciół wyczarowali bąbelki z wody wlanej do butelki. Celem zajęć było rozbudzanie zainteresowań eksperymentami a co najważniejsze zachęcanie dzieci do picia wody.
Przygoda 2 ,,Smaczna woda” – dzieci testowały różne rodzaje wody: niegazowaną, ciepłą, wodę z lodem oraz wodę gazowaną. Przedszkolakom najbardziej smakowała woda niegazowana i średnio zmineralizowana. Dzieci wiedzą również, że nie każda woda nadaje się do picia np.: ta z kałuży czy też z rzeki.
Przygoda 3 ,,Plastikowe obrazki" – przedszkolaki pierwszy raz zapoznały się ze słowem recykling, uczestniczyły w pogadance na temat wtórnego wykorzystania zużytych przedmiotów. Każde dziecko miało możliwość wykonania obrazka przy użyciu właśnie takich odpadów. Ten plastik nie jest taki zły, pod warunkiem, że go nie wyrzucamy, a wykorzystujemy wciąż od nowa.
Głównym celem zadań jest ciągłe zachęcanie dzieci do picia wody, która jest myślą przewodnią wszystkich realizowanych przygód.
Grudniowe zadania zaliczone
Dzieci w tym miesiącu wykonały następujące przygody:
Przygoda 1 ,,Robimy grzechotki”
Kto powiedział, że te rzeczy już nadają się do śmieci?!
Według wiewiórki Basi krążą plotki, że robi się z nich ... grzechotki!
Przedszkolaki z grupy "Zajączki" wykorzystały odpady do zrobienia instrumentów.
Przygoda 2 ,,Kolorowe zagadki”
- Jaki kolor uzyskamy, jak czerwień z żółtym zmieszamy? Dzieci wykonały eksperyment, podczas którego dowiedziały się, jaki kolor powstanie po zmieszaniu dwóch różnych kolorów farb.
Kolejne przygody w styczniu
Przedszkolaki miały za zadanie wykonać następujące przygody:
Przygoda 1 Co lubi woda?
Dzieci Miały do dyspozycji takie substancje jak: olej, cukier, sól, piasek, mydło w płynie. Dzieci z pomocą nauczyciela wlewały wodę do wysokości połowy pojemników. Potem dodawały po łyżeczce wybranej substancji. Oleju należało wlać trochę więcej. Później substancję należało zamieszać i chwilę poczekać. Dzieci wspólnie obserwowały, co się stało z każdą z substancji. A oto wnioski z obserwacji. Substancje, które woda „lubi” tzn., że się w niej rozpuszczają.
Przygoda 2 Głodomory i niejadki.
Przedszkolaki przeprowadzały eksperymenty, które polegały na sprawdzeniu różnych materiałów pod względem wchłaniania przez nie wody. Dzięki temu doświadczeniu zauważyły że są materiały które mogą wchłonąć dużą ilość wody, ale również takie materiały, które jej nie pochłaniają i woda po nich spływa.