Cel ogólny projektu:
Edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży gimnazjalnej poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety.
Cele szczegółowe projektu:
1. Kształtowanie nawyków zdrowego stylu życia wśród młodzieży.
2. Kształtowanie zmiany postaw i zachowań związanych z prawidłowym żywieniem, odpowiednią jakością zdrowotną żywności i aktywnością fizyczną.
3. Rozpowszechnianie zasad zdrowego stylu życia w środowisku szkolnym i lokalnym.
4. Rozwijanie aktywności fizycznej młodzieży.
5. Dostarczenie wiedzy i umiejętności korzystania z informacji zamieszczonych na opakowaniach produktów spożywczych.
6. Rozwijanie inwencji twórczej, samodzielności i kreatywności uczniów w opracowaniu i realizacji zadań projektu.
7. Możliwość prezentowania własnych umiejętności: plastycznych, informatycznych, aktorskich i organizacyjnych.
8. Rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole, dzielenie się rolami i zadaniami.
9. Kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji i współzawodnictwa.
10. Integracja szkolnej grupy rówieśniczej.
11. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych.
12. Uczenie odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
13. Kształcenie umiejętności:
14. Rozwijanie umiejętności zastosowania wiedzy z działu matematyki Ułamki zwykłe i dziesiętne i odkrywania zastosowań matematyki w życiu codziennym, a mianowicie:
Wykorzystanie źródła informacji.
1. Poszukiwanie informacji z różnych źródeł po sformułowaniu zadań szczegółowych przez uczniów:
Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego „Żyj zdrowo!”
Celem projektu było kształtowanie zdrowego stylu życia poprzez właściwe zachowania, przyzwyczajenia i nawyki prozdrowotne. Uczestnicy projektu korzystali z różnych źródeł informacji, w tym Internetu oraz ze zgromadzonych w bibliotece szkolnej lub we własnych zbiorach czasopism, książek, kaset wideo, płyt CD.
Zadania ujęte w projekcie uczniowie realizowali w trzech pięcioosobowych grupach. W obszarze działań praktycznych uczniowie pod kierunkiem nauczycieli (opiekunów projektu) uczestniczyli w przygotowaniu broszur, apeli, turniejów sportowych, rajdów, wyjazdów na basen i lodowisko czy organizacji Dnia Owoca.
Grupa pierwsza opracowała menu dla nastolatka na cały tydzień w postaci broszury
z zawartością kaloryczną danego składnika. Obliczyła koszty posiłków na jeden dzień, porównała ceny produktów w dwóch rożnych sklepach. Opracowane biuletyny udostępniła wychowawcom poszczególnych klas, którzy na godzinie z wychowawcą analizowali z młodzieżą opracowany materiał.
Grupa druga opracowała i przeprowadziła wśród młodzieży gimnazjalnej ankiety na temat sposobu odżywiania się nastolatków i o zdrowym stylu życia. Dokonała analizy wyników, opracowała je w arkuszu kalkulacyjnym i opublikowała na stronie internetowej szkoły.
Trzecia grupa przygotowała prezentację na temat zdrowego stylu życia.
Grupy uczestniczące w projekcie były zobowiązane do aktualizacji gazetki
na korytarzu szkolnym.
W ramach realizacji cały zespół klasowy wykonał następujące zadania:
Opracowanie gazetek tematycznych:
Organizacja różnych form aktywnego spędzania czasu:
Uczniowie pod okiem instruktora Józefa Osiewicza doskonalili style pływania, bawili się, grając w piłkę w wodzie i korzystali z różnych masaży wodnych.
Uczniowie obejrzeli też wystawy malarstwa Marcina Kowalika - "Faza lustra" i Teresy Żebrowskiej - "Znaki czasu" w Biurze Wystaw Artystycznych, po czym odwiedzili ogród zoologiczny. Ostatnim punktem wycieczki był film w 3D pt. "Hobbit".
Przygotowanie kolorowej gazetki pod hasłem „Zawsze śpiewam, zawsze tańczę i jem przy tym pomarańcze” oraz zaaranżowanie atrakcyjnego stoiska jako formę promocji tej akcji.
Przedstawienie urozmaiciły piosenki w wykonaniu dziewcząt pt.: „Witaminki”, „Dbaj
o zęby”, „Mydło lubi zabawę”, „Myję ręce przed jedzeniem”. Uczniowie przygotowali również quiz wiedzy o zdrowiu, zagadki oraz konkursy „rymowanki”, a także konkurs polegający na wyborze poprawnej odpowiedzi z trzech zaproponowanych przez prowadzących. Maluchy z wielkim zaangażowaniem i uwagą uczestniczyły w konkursach, a za każdą poprawną odpowiedź otrzymywały nagrodę w postaci owoca. Po zakończeniu akademii wszystkie dzieci zostały obdarowane owocami.
W rozgrywkach wzięły udział drużyny: "Elfów" z kl. I, "Bałwanów" z kl. II, "Mikołajów" z kl. IIIa, "Śnieżynek" z kl. IIIb w strojach, adekwatnych do nazwy zespołu.
W turnieju pojawił się sam św. Mikołaj w asyście swoich pomocników. Drużyny toczyły między sobą zacięte boje o zwycięstwo, a do walki zagrzewali niezawodni kibice.
Drużyny: Smerfów, Czarownic, Batmanów i Piratów reprezentowane przez uczniów z klas IV-VI rozegrali 4 mecze w piłkę nożną. Za zdobycie podium wręczono nagrody w postaci owoców.
Każda klasa wykonała następujące zadania:
Podczas przerw między konkurencjami uczniowie klasy II przygotowali wspólne ćwiczenia i zabawy dla uczestników turnieju. W tym dniu również odbyło się zakończenie projektu, podczas którego każda grupa przedstawiła prace wykonane w trakcie realizacji projektu.
Podczas spotkań rodzicielskich o działaniach podejmowanych w ramach realizacji projektu „Żyj zdrowo” byli informowani rodzice.
Opis poszczególnych działań z realizacji projektu na bieżąco publikowano na stronie internetowej szkoły
W celu uzyskania informacji dotyczące realizacji projektu opracowano ankietę ewaluacyjną skierowaną do losowo wybranych uczniów. Analiza ankiet pozwoliła stwierdzić nam że:
projekt był przygotowany w sposób interesujący, uczniowie czynnie i z entuzjazmem uczestniczyli w realizacji zadań projektu, nabyte wiadomości i umiejętności będą mogli praktycznie wykorzystać w życiu codziennym, w przyszłości uczniowie chętnie deklarują udział w takiej formie zajęć.
Uczniowie, biorąc udział w projekcie wykazali się wyjątkowym zdyscyplinowaniem
i odpowiedzialnością. Byli aktywni w podejmowaniu działań edukacyjnych, zarówno wobec innych uczniów, jak i swoich najbliższych.
Projekt dał uczniom możliwość wykazania się w sposób twórczy pod względem myślenia i działania, dzięki czemu stali się bardziej samodzielni i kreatywni w zdobywaniu wiedzy, umiejętności, nawyków czy selekcji informacji pozyskiwanych z różnorodnych źródeł.
Uwrażliwiał ich na kwestie odpowiedzialności za własne zdrowie i życie. Praca metodą projektu pomagała także integrować młodzież, uczyła wspólnej pracy.
Spotkania uczestników projektu z koordynatorami odbywały się regularnie. W czasie ich trwania uczniowie przedstawiali stopień realizacji podjętych zadań. Jednocześnie nabywali wiadomości dotyczące zdrowego odżywiania, zbilansowanej diety oraz elementów edukacji konsumenckiej. Wiadomości te opracowywali na bieżąco, wywieszali na gazetce szkolnej, informując szkolną społeczność o swoich poczynaniach.