Nasza szkoła w roku szkolnym 2023/2024 bierze udział
w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym
(Nie)zwykła Matematyka
Główne cele projektu:
1. Rozwijanie zainteresowań, zdolności, kompetencji matematycznych, poprzez zastosowanie metod aktywizujących z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań uczniów.
2. Poszerzenie, pogłębienie wiedzy na temat liczb i działań na nich oraz figur geometrycznych, integracja wiedzy szkolnej i pozaszkolnej, doświadczeń uczniowskich i ich aktywnego działania.
3. Uświadamianie uczniów i pokazanie im, jakie szerokie zastosowanie w praktyce i codziennym życiu ma matematyka.
4. Poznanie własnego miejsca zamieszkania i jego mieszkańców poprzez udział w projekcie.
5. Rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania oraz wzmacnianie motywacji poznawczej.
6. Propagowanie umiejętności i wiedzy matematycznej w środowisku lokalnym.
7. Integracja środowisk biorących udział w projekcie.
8. Rozwijanie umiejętności społecznych (praca w zespole, pełnienie ról, odpowiedzialność) oraz kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, samorządność.
Barbara Balwierz i Lidia Kotuła
Nasze własne gry
Uczniowie klasy VI wykonali własnoręcznie gry matematyczne po czym przeprowadzone zostały rozgrywki. Były to gry typu MEMO pozwalające na ćwiczenie rachunków pamięciowych, takich jak: potęgowanie, tabliczka mnożenie i dzielenia, działania na liczbach dziesiętnych oraz mnożenie i dzielenie liczb wielocyfrowych. Uczniowie doskonalilitakże pamięć, spostrzegawczość i koncentrację uwagi.
Zdjęcia poniżej>> Lidia Kotuła
Gram w matmę
Z okazji Dnia Gier Planszowych, obchodzonego 10 października, klasa VII i VIII przeprowadziła rozgrywki w grę „Akcje liczb pierwszych”.
W nieco innej formie niż zwykle uczniowie powtórzyli materiał z zakresu liczb pierwszych i złożonych, dzielników i wielokrotności liczb, obmyślając i analizując przy tym różne strategie, a także ćwicząc rachunki pamięciowe.
Zdjęcia poniżej>> Lidia Kotuła
Muzyczne ułamki, czyli nuty i pauzy
Na jednej z lekcji muzyki, uczniowie klas: V, VI i VII budowali takty zapisane w różnym metrum. Znajomość wartości nut i pauz utrwalali wykorzystując przy tym zdobyte wcześniej wiadomości o ułamkach zwykłych i dziesiętnych. W czasie zajęć wykonywali również ćwiczenia rytmiczne.
Zdjęcia poniżej>> Lidia Kotuła
Dzień tabliczki mnożenia
W piątek, 17.11.2023r., obchodziliśmy XIII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Celem akcji jest zachęcenie uczniów do przypomnienia i utrwalenia tabliczki mnożenia w przyjemny, niecodzienny sposób. Uczniowie klas III i IV podczas lekcji powtarzali tabliczkę mnożenia biegając od stacji zadaniowej do stacji, spróbowali swoich sił w budowaniu wieży z kubeczków wg ustalonego wzoru oraz grze sprawnościowej Piłkarz matematyk.
W ramach obchodów XIII Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia został również zorganizowany szkolny konkurs matematyczno-logiczny, w którym wzięli udział uczniowie z klas II-VIII. Laureaci wyłonieni podczas finału w każdej z trzech kategorii otrzymali oceny celujące z matematyki, pamiątkowe dyplomy oraz nagrody.
Barbara Balwierz
Piłka piłce nierówna
5 grudnia 2023 roku odbyły się kolejne zajęcia realizowane w ramach projektu (Nie)zwykła matematyka. Tym razem uczniowie klasy VII przynieśli na lekcję różne piłki do gry, by oszacować ich wagę, średnicę, objętość, a następnie dokonać rzeczywistych pomiarów i obliczeń. To nowe jak dotąd doświadczenie zmuszało uczniów do myślenia i zaangażowania, utrwalało pojęcia: średnica, promień, ciężar, objętość, jednostki długości, wagi, objętości. Nowością dla uczniów był wzór na objętość kuli i zastosowanie go w praktyce.
Zdjęcia poniżej>> Lidia Kotuła
Stacje zadaniowe
Uczniowie klasy VIII pracowali rozwiązując stacje zadaniowe. W trzyosobowych zespołach przy każdej stacji rozwiązywali zadania
z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa i jego zastosowań. Kolejność stacji wskazywały prawidłowe odpowiedzi, które każda grupa wpisywała do diagramu.
Zabawa wymagała od uczniów umiejętności współpracy w grupie oraz skupienia i dokładnego czytania, ponieważ w odpowiedziach oprócz poprawnych znalazły się najbardziej prawdopodobne błędy uczniów.
Zdjęcia poniżej>> Barbara Balwierz
Dzień Logiki
Uczniowie kl. VII wykonali również dwie gazetki tematyczne. Gazetka zawierająca zadania logiczne i matematyczne została przygotowana z okazji Światowego Dnia Logiki obchodzonego 14 stycznia, oraz gazetka ph:”Odkryli, obliczyli, udowodnili”, na której umieszczone zostały wizerunki słynnych naukowców i ich osiągnięcia.
Zdjęcia poniżej>> Lidia Kotuła
„Pisanki, kraszanki, jajka malowane..”
W ramach projektu „(Nie)zwykła matematyka”, uczniowie kl. IV, V i VI wykonywali pisanki, kartki świąteczne ozdobione motywami matematycznymi. Znalazły się na nich cyfry, wzory matematyczne, figury geometryczne. To co zwykle zapisujemy, rysujemy na kartkach papieru teraz przedstawione zostało przez uczniów na tradycyjnych lub styropianowych modelach jajek. Trzeba przyznać, że pisanki te wymagały wielu godzin mozolnej pracy uczniów.
Zdjęcia poniżej>> Lidia Kotuła
Dotknąć nieba – budowa latawca
Na kolejnej lekcji w ramach projektu „(Nie)zwykła matematyka” uczniowie klasy V wykonywali modele latawców z kolorowego papieru, patyczków i sznurków. Była to znakomita okazja do powtórzenia wiadomości o czworokątach i ich własnościach. Uczniowie byli zaangażowani i z wielką radością wykonywali swoje prace.
Lidia Kotuła
Rachunki i opłaty – realne rachunki ponoszone w gospodarstwie domowym
27 maja 2024 roku w klasie VI przeprowadzone zostały kolejne zajęcia z programu „(Nie)zwykła matematyka”. Uczniowie wzbogacali swoją wiedzę na temat elementarnych pojęć ekonomicznych takich jak: dochody, wydatki, budżet, pensja, emerytura, premia, opłaty stałe, koszty utrzymania. Kształtowali przy tym sprawność rachunkową na liczbach naturalnych i ułamkach zwykłych. Na podstawie danych liczbowych uczniowie obliczali dochody i wydatki w danej rodzinie, czy też jednoosobowym gospodarstwie domowym, wyciągali wnioski, dyskutowali o danym budżecie, wypowiadali się na temat ewentualnych zmian w danym gospodarstwie.
Lidia Kotuła