Pedagog szkolny


[pobierz] 0.1 MB Jak się uczyć zeby się nauczyć
[pobierz] 0.1 MB Szkoła zamknięta - poradnik praktyczny

 

„Twoje dzieci staną się tym, kim ty jesteś,

a więc bądź tym, kim chcesz, by one były” (Dawid Bly)

 

***

 

Godziny pracy pedagoga szkolnego w roku szk. 2020/2021

 


Poniedziałek 855-940 ; 1155-1240
Wtorek 855-1035 ; 1155-1240
ŚRODA 855-1035
CZWARTEK 1055-1240
PIĄTEK 1055-1240

 

                   Konsultacje indywidualne dla rodziców


Poniedziałek: 1155-1240
Czwartek: 1055-1140


Konsultacje należy umówić telefonicznie
dzwoniąc na sekretariat szkoły pod nr tel. 15 8753273


                                                                                  Pedagog szkolny  mgr MONIKA SIWEK


 

Rola pedagoga w szkole

 

• Pedagog to nie strażnik ani policjant, którego należy się obawiać, to osoba życzliwa uczniom, przyjaciel i rzecznik ich praw, do którego można się zwracać o pomoc.

• Rozpoznaje indywidualne potrzeby uczniów i analizuje niepowodzenia.
• Wspiera uczniów w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych i osobistych.
• Współorganizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
• Prowadzi działania wychowawcze wynikające z programu wychowawczego szkoły.
• Zajmuje się działalnością profilaktyczną zgodna ze szkolnym programem profilaktyki.

 

Zadania te pedagog organizuje we współpracy:

• z nauczycielami,
• z domem rodzinnym,
• z instytucjami pozaszkolnymi działającymi na rzecz dzieci.

 

Uczniu, przyjdź do pedagoga gdy:


• jesteś samotny,
• czujesz, że nikt Cię nie rozumie,
• nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem,
• masz problemy rodzinne,
• znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej,
• chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób,
• masz ciekawe pomysły którymi chcesz się podzielić,
• przyjdź także z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.

 

Pamiętaj !
    Nie jesteś sam ze swoim problemem
             Przyjdź!
                   Postaram Ci się pomóc
                                        

 

Rodzicu, zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:

 

• niepokoi Cię zachowanie dziecka
• chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach
• masz pytania dotyczące wyników w nauce dziecka i jego funkcjonowania w szkole
• potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania
• masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić szukasz pomocy


                                                                                                Zapraszam !


 

 

 

 

 

 


 Pedagog szkolny prowadzi również zajęcia rewalidacyjne i korekcyjno-kompensacyjne 


Czym są zajęcia rewalidacyjne?

Termin rewalidacja pochodzi od łacińskich słów re-znów, validus-mocny. Oznacza przywracanie człowiekowi pełnej sprawności. Jest procesem wychowawczym, z zaplanowanymi celami, uwzględniającym wiedzę teoretyczną i działanie skierowane na osobę niepełnosprawną: usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych. Celem tego typu zajęć nie jest wyrównywanie braków lecz stawianie na mocne strony dziecka oraz szukanie tego, co w nim najlepsze.

Czym są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Zajęcia takie organizuje się je dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, czyli z dysleksja rozwojową: w formie dysleksji, dysgrafii lub dysortografii bądź z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi.

Dysleksja rozwojowa są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.

 

Przyczyny zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej), funkcji językowych, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.

 

Objawy dysleksji rozwojowej specyficzne trudności w czytaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują dzieci tzw. „ryzyka dysleksji”:
* opóźniony rozwój mowy;
* mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania;
* wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem słów;
* trudności z różnicowaniem głosek podobnych;
* mylenie prawej i lewej ręki;
* trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji;
* trudności z opanowaniem poprawnego pisania.


 

 

[pobierz] 0.1 MB Jak rozwijać potencjał dziecka w klasie pierwszej
[pobierz] 0.1 MB 12 ciekawostek na temat mózgu- artykuł
[pobierz] 2.0 MB Nastolatek na pokładzie - artykuł
[pobierz] 0.1 MB Barometr zawodów
[pobierz] 0.1 MB Style uczenia się - kwestionariusz
[pobierz] 0.1 MB Co powinno nas zaniepokoić
[pobierz] 0.1 MB Podstawowe zasady korzystania z sieci

 


 

Słowa mocy…


     Wszyscy mamy dość obecnej sytuacji. Jedni czują lęk, stres inni złość i poczucie beznadziei. Jeszcze nigdy nie mieliśmy takich możliwości utrzymywania ze sobą kontaktu bez konieczności wychodzenia z domu. Powinniśmy teraz stosować się do zaleceń dotyczących dystansowania społecznego i pozwolić naukowcom szukać rozwiązania.
    Zamiast nerwowo rozglądać się dookoła, pomyślałam, że podzielę się z Państwem kilkoma sposobami, aby w tym trudnym dla każdego czasie pozytywnie myśleć i tak podchodzić do życia. Dobre nastawienie to podstawa i to z pewnością przynajmniej raz w życiu każdy z nas słyszał.
       Siła pozytywnego myślenia jest niesamowita, potrafi zmieniać to, co dzieje się w naszym życiu, zamieniać nawet porażki w sukcesy i bardziej optymistycznie spojrzeć na życie z wiarą i nadzieją.


1. Starajmy się zachować optymizm w myśleniu i działaniu
Jeśli zależy nam na pozytywnym myśleniu, zróbmy wszystko, aby zachowywać na co dzień optymizm w myśleniu i działaniu. Patrzmy pozytywnie szukajmy czegoś dobrego w każdej chwili. Nie nastawiajmy się negatywnie, nawet gdy coś wydaje się z góry skazane na niepowodzenie. Nie zakładajmy najgorszego, przekonajmy siebie, że może się udać, a nawet jeśli nie, to może wszystko uda się jakoś poukładać. Nie dramatyzujmy, nie panikujmy i nie histeryzujmy na wyrost. Nie twórzmy czarnych scenariuszy, nie nastawiajmy się negatywnie do tego, czego nie znamy. Niech wszystko działa na zasadzie samospełniającego się proroctwa: jeśli będziemy powtarzać, że coś się uda, to na pewno tak będzie!


2. Otaczajmy się pozytywnie myślącymi ludźmi

Poza pozytywnym myśleniem zadbajmy o to, aby na co dzień otaczały nas pozytywnie i optymistycznie nastawione do świata przekazy innych osób. Niech ich pozytywne spojrzenie na świat udziela się wszystkim, korzystajmy z ich podejścia do życia, energii i mimo trudnych chwil uśmiechu. Szczególnie teraz jak jesteśmy tak blisko ze swoimi dziećmi nie raczmy się tylko pesymistycznymi wizjami innych. To z pewnością nie przyczyni się do naszego pozytywnego spojrzenia na świat.


3. Zróbmy coś dobrego i cieszmy się tym

Mając teraz czas dla najbliższych załóżmy sobie, że każdego dnia zrobimy coś dobrego, czy to dla siebie czy dla innych. Poprzedniego dnia możemy coś zaplanować lub działać spontanicznie. Dobrym uczynkiem może być teraz praktycznie wszystko: zrobienie zakupów i zaniesienie starszej sąsiadce, wyprowadzenie psa, wysłanie koleżance z pracy kilku miłych słów czy upieczenie ciasta dla domowników. Niech te dobre uczynki motywują nas i napędzają, cieszmy się nimi i tym że sprawiamy innym radość. I oczywiście dla siebie czerpmy z tego pozytywnego uczucia!


4. Szczególnie teraz dbajmy o siebie stosując się do podanych procedur

Aby zadbać o pozytywne spojrzenie na świat, zadbajmy o to, by cieszyć się dobrym zdrowiem. Stosujmy się do przestrzegania mycia rąk i nieskupiania się w grupach. Wysypiajmy się, przynajmniej 7 godzin na dobę, możemy również ucinać sobie krótkie, maksymalnie godzinne drzemki w ciągu dnia. Okażą się dobrym rozwiązaniem zwłaszcza w tym czasie. Postawmy na zdrową, zbilansowaną dietę, jedzmy dużo owoców i warzyw. Spożywajmy węglowodany złożone, w tym pełnoziarniste pieczywo, kasze, orzechy. Jedzmy nabiał, w tym jogurty, twarogi i mleko. Pijmy dużo wody i niegazowanych soków na bazie wody, nie strońmy od kakao oraz maślanek i kefirów. Słodycze zastąpmy bakaliami, musem owocowym, na deser zjedzmy galaretkę z owocami albo kisiel z sokiem: kolorowe posiłki na pewno poprawią nam i naszym pociechom nastrój!


5. Mamy teraz codziennie czas dla rodziny i siebie
Jeśli chcemy pozytywnie patrzeć na świat pamiętajmy o tym, by każdego dnia znajdować czas dla siebie. Teraz mamy czas, kiedy zasiądziemy do ukochanej herbaty lub kawy i zastanowimy się nad swoim życiem, poświęcajmy czas na refleksję lub spróbujmy nie myśleć o niczym. Możemy przez chwilę posłuchać muzyki, którą lubimy, przeczytać książki lub wyjść na krótki niestety w odosobnieniu spacer. Niech będzie to swoisty reset dla wszystkich, chwila przerwy…


6. Zatrzymajmy się i pomyślmy
Każdego dnia spieszyliśmy się dzieliliśmy czas między pracę i dom, nierzadko dodatkowo ucząc się lub pracując. Nie pamiętaliśmy jednak, że codzienna gonitwa sprawiała, że nie zauważaliśmy co dzieje się wokół nas np. że ktoś potrzebuje pomocy, że koleżanka z bloku złamała nogę lub po prostu, że zaczęła się już wiosna. Pamiętajmy, ten czas to zatrzymanie się i spojrzenie na to, co dzieje się dokoła z wiara i nadzieją.


7. Przyjmijmy odpowiedzialność za swoje życie
Czasem, gdy nam się coś nie udało zrzucaliśmy winę na innych, na los, na pogodę…Koniec z tym, przejmijmy odpowiedzialność za swoje czyny i za swoje życie. Po prostu postarajmy się uczynić siebie sprawcami tego, co dzieje się w naszym życiu. Powtórzę magiczne słowa:" Uda mi się", "Zrobię to", "To moja zasługa", "Zrobiłam/em to dobrze".


8. Przekazujmy dobre emocje innym
Bardzo ważne, żeby przekazywać innym dobre słowa i emocje. Nie spotykając się z ludźmi pisząc lub rozmawiając telefonicznie wyrażajmy się pozytywnie. Jeśli zaczniemy emanować dobrą energię szybko zobaczymy, że zatacza ona krąg i wraca do nas. Przekazujmy dobre emocje szczególnie swoim pociechom. Dzieci odczuwają emocje rodziców: złość, smutek, radość. Emocje udzielają się dzieciom, gdy rodzice są szczęśliwi one również. Wyposażmy nasze dzieci w dobrą energię, niech wyrosną w przyszłości na radosnych i pełnych entuzjazmu ludzi.


9. Już rano zróbmy coś pozytywnego
Postarajmy się już rano zrobić coś pozytywnego, aby dobrze nastroić się na cały dzień: ubierzmy koszulkę w radosnym kolorze, mimo iż za oknem puste ulice, usmażmy naleśniki w kształcie serduszka dla całej rodziny lub zagrajmy w gry, kalambury itp. Taki pozytywny, wesoły, a czasem miły gest sprawi, że zyskamy dobry humor na cały dzień, a może sprawimy radość również innym.


10. Uśmiechajmy się każdego dnia
Nie zapominajmy również o uśmiechu, ten niewinny gest może naprawdę wiele, jeśli chodzi o pozytywne nastawienie do świata. Uśmiechajmy się często i to nawet jak teraz nie ma powodu. Uśmiechajmy się do siebie, do ukochanej osoby, do dzieci, do rodziców, nawet nieznanych osób mijając je w dużej odległości. Pewnego dnia ktoś uśmiechnie się do nas i dzień na pewno będzie przyjemniejszy.
Być może Państwo już znacie te pomysły, ja napisałam je tak dla przypomnienia i ku pokrzepieniu wszystkich rodziców, nauczycieli oraz naszych wychowanków.
                                                      Pedagog szkolny Monika Siwek


 

DEKALOG BEZPIECZNEGO ZACHOWANIA PODCZAS EPIDEMII KORONAWIRUSA  GŁÓWNEGO INSPEKTORA SANITARNEGO

 

10 zasad, które mają pomóc w walce z koronawirusem


1. Często myj ręce.
Należy pamiętać o częstym myciu rąk wodą z mydłem, jeśli nie ma takiej możliwości dezynfekować je płynami/żelami na bazie alkoholu (min. 60%). Istnieje ryzyko przeniesienia wirusa z zanieczyszczonych powierzchni na ręce. Dlatego częste mycie rąk zmniejsza ryzyko zakażenia.


2. Podczas powitania unikaj uścisków i podawania dłoni.
W ciągu dnia dłonie dotykają wielu powierzchni, które mogą być zanieczyszczone wirusem. Powstrzymaj się od uścisków, całowania i podawania dłoni na powitanie.


3. Unikaj płatności gotówką, korzystaj z kart płatniczych.
Na powierzchni banknotów i monet mogą znajdować się wirusy i bakterie. W miarę możliwości unikaj płatności gotówką. Korzystaj z kart płatniczych i bankowości elektronicznej.


4. Unikaj dotykania oczu, nosa i ust.
Dłonie dotykają wielu powierzchni, które mogą być zanieczyszczone wirusem. Dotknięcie oczu, nosa lub ust zanieczyszczonymi rękami, może spowodować przeniesienie wirusa z powierzchni na siebie.


5. Regularnie myj lub dezynfekuj powierzchnie dotykowe.
Powierzchnie dotykowe w tym biurka, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze muszą być regularnie przecierane z użyciem wody z detergentem lub środka dezynfekującego. Wszystkie miejsca, z których często korzystają ludzie powinny byś starannie dezynfekowane.


6. Regularnie dezynfekuj swój telefon i nie korzystaj z niego podczas spożywania posiłków.
Na powierzchni telefonów komórkowych bardzo łatwo gromadzą się drobnoustroje chorobotwórcze. Regularnie przecieraj lub dezynfekuj swój telefon. Pamiętaj, aby nie kłaść telefonu na stole i nie korzystać z niego podczas spożywania posiłków.


7. Zachowaj bezpieczna odległość od rozmówcy.
Należy zachować co najmniej 1 – 1,5 metra odległości z osobą, z którą rozmawiamy, twarzą w twarz, która kaszle, kicha lub ma goraczkę.


8. Stosuj zasady ochrony podczas kichania i kaszlu.
Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do kosza i umyj ręce używając mydła lub wody lub środków dezynfekujących. Zakrycie ust i nosa podczas kaszlu i kichania zapobiega rozprzestrzenianiu się zarazków, w tym wirusów.


9. Odżywiaj się zdrowo i pamiętaj o nawodnieniu organizmu.
Stosuj zrównoważona dietę. Unikaj wysoko przetworzonej żywności. Pamiętaj, aby codziennie jeść warzywa i owoce. Odpowiednio nawadniaj organizm. Codziennie wypijaj ok. 2 litrów płynów (najlepiej wody).


10. Korzystaj ze sprawdzonych źródeł wiedzy o koronawirusie.
Niepokój to naturalny odruch w przypadku występowania nowego zagrożenia zdrowotnego. Korzystaj ze sprawdzonych źródeł wiedzy opartych na dowodach naukowych, które publikowane są na stronach internetowych gis.gov.pl i gov.pl/koronawirus. Wiedza naukowa to najskuteczniejsze narzędzie w walce z koronawirusem.


 

 

[pobierz] 0.1 MB Uczniowie w obliczu epidemii- klasy VII i VIII
[pobierz] 0.1 MB Przykłady ćw.- percepcja wzrokowa i słuchowa i in
[pobierz] 0.1 MB Jak zorganizować dziecku prace w domu i ...
[pobierz] 0.1 MB Co-warto-wiedzieć-o-zdrowym-odżywianiu-dziecka



„Sztuka motywacji i pozytywnego myślenia”- zajęcia z pedagogiem szkolnym w kl. V b
19 lutego w klasie V b odbyły się zajęcia z pedagogiem szkolnym na temat : „Sztuka motywacji i pozytywnego myślenia”. Celem zajęć było ukazanie uczniom że najważniejszym elementem pozytywnego myślenia jest wiara we własne siły i możliwości, natomiast drugim niezbędnym czynnikiem jest wytrwałość. Wspólnie z uczniami wypełniliśmy test badający umiejętność uczenia się, który został przeanalizowany wspólnie z dziećmi. Ciąg dalszy zajęć zaplanowany jest na 25 lutego.
 


 


 

26 lutego w klasie V b odbyły się kolejne zajęcia z pedagogiem szkolnym. Ich celem było rozwijanie wśród uczniów umiejętności określania swoich mocnych i słabych stron, analizowania ich . Wspólnie z uczniami wypełniliśmy test określający ich cechy charakteru, i szczegółowo je omówiliśmy. Rozmawialiśmy również na temat sposobów efektywnego uczenia się. Przeprowadziłam ćwiczenia pamięci i koncentracji uwagi, tym samym uświadamiając uczniom iż jest to nadrzędna rzecz w przyswajaniu nowych treści.