Książka? To lubię...
Program działań promujących czytelnictwo w naszej szkole w latach 2021-2022
Koordynatorzy :
bibliotekarka, nauczyciele poloniści, wychowawcy, Samorząd Uczniowski.
Przewidywane efekty:
• podniesienie poziomu czytelnictwa wśród uczniów,
• wzrost zainteresowania biblioteką i książką,
• poprawa jakości czytania,
• wzbogacanie słownictwa uczniów,
• zwiększenie liczby czytelników.
Szczegóły programu :
Każda klasa ma obowiązek wziąć udział w Programie promującym czytelnictwo.
Wszystkie działania uczniów /klas/ oraz konkursy i Zeszyty będą punktowane
Podsumowanie odbędzie się w czerwcu, wtedy wyłonieni zwycięzcy otrzymają nagrody,
a klasy dyplom.
1. Samorząd klasowy z wychowawcą wybiera 2 uczniów, tzw. "Łączników z biblioteką".
Osoby te odpowiedzialne będą za koordynowanie całorocznego programu wśród uczniów swojej klasy
i kontakt w tej sprawie z bibliotekarką.
2. Każda klasa przygotowuje Wystawę ulubionych książek w swoim Kąciku Czytelniczym w klasie. Każdy uczeń przynosi do kącika swoją ulubioną książkę. (Te pozycje mogą posłużyć do czytania na lekcjach).
3. Uczniowie zakładają
-Zeszyty czytelnicze/I-III,
- Blogi czytelnicze w formie zeszytu, skoroszytu, pisane ręcznie lub komputerowo IV-VI
-lub Blogi internetowe, np. Lubimyczytać.pl w których będą rejestrowane przeczytane książki wraz
z ich omówieniem lub ilustracją/młodsze klasy/.
Kontrolą zeszytów (raz w miesiącu zajmą się wychowawcy, a 2 razy w roku bibliotekarka).
4. W ramach realizacji Programu nauczyciele poloniści i wychowawcy będą czytać fragment książki na lekcji. Liczy się częsty kontakt z książką i budzenie zaciekawienia losami ulubionego bohatera.
W klasach I-III odbywać się będą cotygodniowe "Spotkania z książką". Uczniowie z Samorządu raz
w miesiącu odwiedzą poszczególne klasy, by młodszym kolegom i koleżankom przeczytać książeczkę. (SU ustali kalendarium spotkań).
5. Biblioteka będzie przygotowywać konkursy czytelnicze, a nauczyciele poloniści i wychowawcy powinni zachęcać uczniów do wzięcia udziału w w/w konkursach.
6. Biblioteka wywiesi Kanon literatury młodzieżowej, przygotuje również tablicę "Oceń książkę",
na której raz w semestrze każda klasa zareklamuje jakąś książkę w formie pisemnej i rysunkowej.
7. We współpracy z nauczycielem plastyki uczniowie będą rysować prace plastyczne biorące udział
w konkursach.
8. Na lekcjach informatyki uczniowie przygotują prezentację multimedialną książki lub biblioteki, którą uczeń chciałby polecić kolegom.
9. Uczniowie klas starszych będą reklamować książki w formie plakatów oraz metodą book- talking.
10. Cały rok będzie trwał konkurs na "Czytelnika miesiąca/roku" oraz na "Najlepiej czytającą klasę"
na każdym etapie edukacyjnym (prezentowanie statystyk miesięcznych wypożyczeń poszczególnych klas będzie na gazetce bibliotecznej, stronie internetowej szkoły).